Life of TAHAP

Laman rasmi Pimpinan SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang, Jerantut.
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM DIUCAPKAN UNTUK SEMUA PELAJAR SMKA TAHAP KHUSUSNYA KEPADA PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHAP...BERSAMALAH KITA MENYEMARAKKAN BIAH SOLEHAH INSYAALLAH..
KEPADA SELURUH PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHP YANG SUDAH MENCAPAI STATUS PELAJAR TINGKATAN 5 ANDA DIMINTA UNTUK MENDAFTAR TERUS KEPADA LAMAN RASMI BATCH IAITU DI http://batchtahap27.ning.com/
http://lifeinislam.sosblog.com
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
iluvislam
iluvislam
Kalender
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 22 on Tue Jun 08, 2010 4:28 pm
Latest topics
» Maka AKUlah AKU..dan kamu?
Wed Jan 11, 2012 7:12 pm by MOTIVATOR

» KOREAAAA!!!!
Fri Sep 30, 2011 11:39 pm by nur

» Reminiscence
Tue Aug 09, 2011 5:30 pm by nur

» X-TAHAP 2011...
Tue May 03, 2011 8:01 pm by Zainul Muhammad

» AlFatihah - AlBaqoroh, ayat 24 (Saad Al-Ghamdi)...
Wed Dec 29, 2010 9:28 am by Zainul Muhammad

» Life Of Tahap da tak meriah cam dulu...
Mon Dec 20, 2010 5:47 pm by HambaAllahYangHinaLagiKej

» KENAPA TAHAP TAK seMERIAH dulu?????????
Mon Dec 13, 2010 4:05 pm by Guest

» AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI PAI 2010
Sat Oct 30, 2010 12:01 am by fiza

» CINTA MERUBAH SEGALANYA
Fri Oct 15, 2010 8:49 am by allisa dania

chat

Share | 
 

 jangan taksub sangat..@ masalah budak asrama kat rumah...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
harakah islamiyyah



Male Posts : 20
Age : 22
Birthday : 12/05/1994
Reputation : 0
Join date : 24/11/2009
Location : fil ardhi

PostSubject: jangan taksub sangat..@ masalah budak asrama kat rumah...   Fri Jun 04, 2010 9:49 pm

salam ukhwah..kenapa hidup kita ni nak taksub sangat dengan sesuatu benda...jangan terlampau taksub dalam melakukan sesuatu perkara sebab rasulullah sendiri pernah berpesan jangan lah kamu berlebih-berlebihan dalam melakukan sesuatu perkara...kat hadis yang mudah ni nabi dah pesan jangan terlampau over dalam melakukan sesuatu..secara majasinya bak kata faisal tehrani kita buat sesuatu tapi menyusahkan orang lain...marcapada ni kita akan berhadapn dengan suatu dugaan yang agak besar iaitu FIFA 2010 yang berkemungkian besar akan mendorong kita ke arah kelalaian...semua orang ada kegemaran dia sendiri tapi agak2 la kawal macam mana kita nak kawal apa yang kita minat jangan sampai terleka sangat...ana dulu pun fanatik gak dengan game tapi bila dah pindah skul..kat skul ana nak citer ngan saper pasal game...hari2 dengar pasal agama...nasib baik best...maka terbantutlah skit perkemabangan neuron minat ana dalam kegiatan games..balik ni pun ana rasa nak kurangkan main game kot pasal banyak sangat homework..nak backup balik bio..memang takleh blah la bio kali ni...susah betul konsep dia...kita ambil plak contoh lain la....ok...ambil analogi yang lain plak...contohnya ana minat kat satu2 tokoh pemimpin ni...sampai kat skul baru lagi la berkembang pasal sumer orang cerita kehebatan dia ni....macam2 orang besarkan pasal dia..lagi la ana taksub ngan dia sampai tiap minggu cari berita pasal dia...lagi2 kat sana ada jual buku2 pasal ketokohan dia..tapi sedarlah antum semua walaupun antum semua meminati dia janganlah secara melampau kerana perkara tu hanya sia2 je...janganlah kerana terlalu meminati sesuatu antum terleka dengan dunia yang diumpamakan sbg orang tua yang bongkok menunngu ajal ..

apa masalah bebudak sekolah asrama bila balik rumah sebenarnya....yang paling ketara kat rumah ana sekarang ni mesti la tidur lepas subuh...tak kira dari sekolah sbp ke sekolah agama ke sama je..sumer nak tidur lepas subuh...takder yang nak tolong ummi masak ke buat apa2 kerja..kesian gak tengok...apa ni...semua anak ada tanggungjawab terhadap orang tuanya...memang menyampah sangat la tengok orang tidur lepas subuh ni...dulu ana selalu gak buat camni tidur lepas subuh tapi dah taubat la sekarang...buang masa je nak tidur balik...cari la aktiviti lain nak buat....dah la jarang balik...balik rumah menghabiskan makanan kat rumah je..dah bangun tidur makan sarapan pastu mengadap depan tv takpun bukak pc/laptop...masa balik la nak berbakti kat ibu bapa...duk asrama confirm tak boleh nak tolong diaorang...bukan ke nabi S.A.W pernah berdoa supaya dibukakan pintu rezeki pada waktu pagi...takkan tak percaya kat pesanan nabi kot....bawak2 la bertaubat tak payah nyer nak tidur lepas subuh takder manfaat pun,,,,


mana pergi tarbiyyah yang belajar kat sekolah...tarbiyyah islamiyyah cuma kat sekolah je ke...aper ni...kata budak agama takkan budak agama nak buat bid'ah dolalah bila bukan kat dalam skul...mana pergi mathurat yang dibaca pagi dan petang setiap hari kat asrama,mana pergi solat sunat ba'diah dan qabliah kat rumah,mana pergi al-mulk sebelunm tidur...ana pun kadang2 terleka gak depan komputer sampai tak ingat nak buat ibadat sunat sampai kadang2 ana tertidur depan komputer je sampai pagi besok..terbukak pc sampai pagi..tapi jangan la tak buat langsung apa yang kita belajar kat sekolah islam...rasulullah S.A.W cakap kalau tak dapat buat semua jangan tinggal kan semua..jangan la lupakan langsung apa2 benda baik yang kita buat kat sekolah agama dulu...takkan kita cuma jadi soleh/solehah kat sekolah je...ni boleh pergi ke taraf munafik ni sebab orang munafik depan kaum muslimin dia beramal bersama bila belakang...entah apa2...peringatan untuk ana jugak yang sering lalai dan leka...sesungguhnya ana ni sangat hina jika dibandingkan dengan antum semua..ana skul biasa je tak macam antum sekolah agama yang bestari...

apa lagi ek...entah la...yang ada dalam otak ana sekarang ni tu je la kot...satu lagi pesanan..jangan la nak buat benda2 menagrut masa cuti panjang ni..cari la benda2 yang berfaedah skit nak buat masa cuti...peringatan naqib ana kat ahli usrah dia sebelum cuti ni dia pesan jaga imej pelajar skul ana pastu dia cakap nak tengok cerita inggeris ke citer apa ke boleh tapi tengok la secara berjemaah dengan keluarga supay pandangan lebih terjaga..kalau agak2 tak elok scene jangan la tengok...sebenarnya kadang2 penting gak tengok filem orang lain pasal kita dapat tahu teknologi orang lain..cara hidup diaorang dan budaya dan sebagainya la...jangan kita jadi orang yang jumud dan jahil denagan isu semasa...kadang2 kita berfikir secara tak matang dan tak open minded...apa ek contohnya....macam isu penggunaan nama Allah oleh agama lain..memang patut kita marah dan protes terhadap agama lain tapi kita tak boleh melampau sampai pergi bakar rumah ibadat agama lain..memang melampau sangat..nampak sangat jahil nya sambil didorong oleh perasaan nafsu marah sedangkan dalam peperangan pun nabi larang dari bakar rumah ibadat walaupun agama lain...ini ada dari golongan kita yang buat kepala sendiri...kebimbangan terhadap umat islam pernah disuarakan oleh presiden hizbut tahrir malaysia mengenai kejahilan umat islam kini dalam sebuah suart beliau...agama lain akan tengok islam ni agama yang ganas dan kejam la lepas ni...islam sebenarnya tak ganas dan kejam tapi sebenarnya kita yang jadikan islam macam tu...sebelum buat apa fikir la dulu apa kesan dan akibat kalau kita lakukan...jangan jadi pendek akal la.....lagi satu dalam cerita kita dapat tengok fahaman2 luar yang akan menunjukkan mereka personaliti mereka macam contoh pasal citer avatar...ni sedutan sipnopsis citer ni skit...

Jake Sully (Sam Worthington), seorang bekas tentera laut Amerika yang telah tercedera dan cacat akibat perang. Ia terpilih untuk mengikuti program Avatar, yang memungkinkannya berjalan kembali.

Jack menuju ke Pandora, sebuah hutan yg subur yang penuh dengan berbagai macam makhluk hidup. Pandora juga tem;pat bagi suku Na’vi, makhluk yang mirip manusia dengan kehidupan primitif serta memiliki kemampuan seperti manusia.

Manusia cuba memasuki Pandora untuk mendapatkan kandungan mineral yang ada disana, namun ini merupakan satu ancaman kepada suku Na’vi dan memerintahkan rakyat/tentera untuk melindungi negerinya dari ancaman.

Jake ditugaskan untuk menjadi sebahagian dari projek ini. Manusia sebenarnya tidak dapat menghirup udara di negeri Pandora, maka mereka menciptakan makhluk-mirip-suku Na’vi yang mereka sebut sebagai Avatar. Di Pandora, dengan tubuh Avatar, Jake dapat berjalan kembali. Di hutan Pandora, Jake melihat banyak keindahan dan bahaya. Ia juga bertemu dengan wanita muda Na’vi bernama Neytiri (Zoe Saldaña).

Jake menemui satu kehidupan baru dengan suku Na’vi dan jatuh cinta kepada Neytiri. Pada akhirnya, Jake tersepit antara tugas dan tujuannya dihantar ke Pandora dan suku Na’vi, memaksanya untuk memihak pada satu pilihan yang akan menentukan nasib bumi dan suku Na’vi.

ok...kita dapat tengok dalam citer ni tentera laut amerika sungguh2 nak kuasai dunia pandora sampai sanggup nak usir kaum na'vi...dapat tak kita aplikasikan dalam masa kini apabila tentera israel bersungguh2 nak usir rakyat palestin dari bumi mereka..sama tak konsep diaorang...tolongla bila kita tengok sesuatu filem atau cerita tolong jangan tengok saja...jangan la jadi malas sangat nak berfikir..fikir ala skit dan cari pengajaran dalam citer tu..umat islam jadi lemah sebab malas nak berfikir..ada ker kita jawab periksa sambil berfikir niat kita nat tegakkan syiar islam...saudara dan saudari...ikhlaskan niat nak study bukan nak dapat result gempak dan dapat kerja bagus tapi nak tingkatkan ekonomi islam,nak cari keredhaan islahi dan lain2...betulkan niat sebab niat paling penting dalam amalan...macam panjang je ni...bosan nak baca panjang2 setakat tu je la kot salam dari bumi waqafan....


Last edited by harakah islamiyyah on Sat Jun 05, 2010 12:52 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
hafiz hafifi



Male jawatan : ketua dema baru
Posts : 199
Age : 22
Birthday : 04/03/1994
Reputation : 38
Join date : 16/11/2009
Location : rider world

PostSubject: Re: jangan taksub sangat..@ masalah budak asrama kat rumah...   Sat Jun 05, 2010 12:53 am

salamun'alaik...

btul2...sy sokong btul bicara warna 'ezio auditore de firenze'
mmg masalah utama plajar zaman sekarang mempunyai ketaksuban yang melampau pada satu2 perkara...
itu memang lumrah buat manusia yang inginkan sesuatu sebagai yang hebat dihati..masalahnya disini..

KETAKSUBAN KEPADA PERKARA YANG TIDAK PERLU...

taksub kepada keduniaan..
sebagai contoh:taksub kepada bola.ramai pelajar terlalu mengagungkan kelab PUJAAN masing2..
kadangkala ada juga yang terlalu taksub kepada pemain bola itu sendiri sehinggakan
segala apa dari pemain bola itu ingin ditiru...

:taksub kepada game

:taksub kepad korea

:taksub kepada artis

dan macam2 lagi....tapi x kisah jika nak amik perkara baik dari apa2 yang kita minat tu..
cuma jangan terlalu taksub hingga perkara yang bertentangan dgn prkara yang kita taksubkan itu
KITA TOLAK.


dan jangan lupa...tidak salah minat pada perkara dunia...cuma jangan lupa perkara akhirat
just simple konsep..

"AKHIRAT TETAP YANG PERTAMA
NAMUN....
DUNIA BUKANLAH NOMBOR DUA"



saya akui saya sendiri pun ada yang saya taksubkan dan saya minati...
saya dan anda adalah manusia yang lemah..
tak lari dari fitrah seorang manusia.

bak kata para sufi...

"AKU MEMANDANG KEDUNIAAN TAPI HANYA SEKADAR DIGENGGAMANKU
JIKA AKU LEPASKAN PASTI IA BERTEBARAN TERBANG IBARAT ABU
JIKA AKU GENGGAM ERAT MAMPU JADI BATU YANG AMPUH SEKERAS KERIKIL
HANYA DITANGAN KEDUNIAANKU
KERNA DIHATIKU HANYA WUJUD UKHROWI...


renung2kanlah....bagaimana kita perlu seimbangkan hati kita dengan dengan perkara apa yang kita minati itu...
fahami konsep dari dua kata2 tadi pasti kita tidak lari dari apa yang patut kita taksubkan oleh batin(hati)
dan di zahir(tangan)

hati=akhirat
tangan=dunia

_________________
"para pejuang pencari cinta sejati sang bidadari"
"juz a passing through kamen rider"

creation(firework+photoshop+inspiration)+creativity=graphic mastermind
Back to top Go down
View user profile
 
jangan taksub sangat..@ masalah budak asrama kat rumah...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Life of TAHAP :: Berita Pimpinan :: Pimpinan Persatuan Agama Islam-
Jump to: