Life of TAHAP

Laman rasmi Pimpinan SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang, Jerantut.
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM DIUCAPKAN UNTUK SEMUA PELAJAR SMKA TAHAP KHUSUSNYA KEPADA PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHAP...BERSAMALAH KITA MENYEMARAKKAN BIAH SOLEHAH INSYAALLAH..
KEPADA SELURUH PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHP YANG SUDAH MENCAPAI STATUS PELAJAR TINGKATAN 5 ANDA DIMINTA UNTUK MENDAFTAR TERUS KEPADA LAMAN RASMI BATCH IAITU DI http://batchtahap27.ning.com/
http://lifeinislam.sosblog.com
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
iluvislam
iluvislam
Kalender
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 22 on Tue Jun 08, 2010 4:28 pm
Latest topics
» Maka AKUlah AKU..dan kamu?
Wed Jan 11, 2012 7:12 pm by MOTIVATOR

» KOREAAAA!!!!
Fri Sep 30, 2011 11:39 pm by nur

» Reminiscence
Tue Aug 09, 2011 5:30 pm by nur

» X-TAHAP 2011...
Tue May 03, 2011 8:01 pm by Zainul Muhammad

» AlFatihah - AlBaqoroh, ayat 24 (Saad Al-Ghamdi)...
Wed Dec 29, 2010 9:28 am by Zainul Muhammad

» Life Of Tahap da tak meriah cam dulu...
Mon Dec 20, 2010 5:47 pm by HambaAllahYangHinaLagiKej

» KENAPA TAHAP TAK seMERIAH dulu?????????
Mon Dec 13, 2010 4:05 pm by Guest

» AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI PAI 2010
Sat Oct 30, 2010 12:01 am by fiza

» CINTA MERUBAH SEGALANYA
Fri Oct 15, 2010 8:49 am by allisa dania

chat

Share | 
 

 kenapa tak minat bahasa arab????

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
harakah islamiyyah



Male Posts : 20
Age : 22
Birthday : 12/05/1994
Reputation : 0
Join date : 24/11/2009
Location : fil ardhi

PostSubject: kenapa tak minat bahasa arab????   Fri Jun 04, 2010 8:00 pm

salam ukhwah dari bumi waqafan...dah lama tak menjejakkan kaki ke negeri darul makmur..rasenyer dah dekat 3 bulan kot sejak dari cuti dulu..penat gak rasa balik ni dari berjalan kaki ke stesen ktm pastu naik ktm sampai ke bank negara pastu tukar transit lrt putra ke perkeliling pastu naik bas ke temerloh baru sampai kat temerloh dalam pukul 5 camtu la.bertolak dalam kul 11.30 dari skul..akhirnya abis jugak periksa dan berakhirlah perjuangan bagi akhir tahun...soalan paling susah kali ni math modern yg lagi susah dari add math ngan bio..dan dah terbukti markah math modern ana/aku lagi rendah dari add math...yang dah berlalu biar je la...balik ni memang kena pulun abis la..

sepanjang perjalanan balik rasa excited sgt nak balik..dah lama tak sentuh keyboard asyik mengadap buku ngan kertas soalan je..akhirnya tangan yang lemah ni berjaya jugak menikmati sentuhan ke atas keyboard...sepanjang perjalanan balik seronok gak tengok permandangan kat bandar...struktur binaan bangunan yang tersergam indah..suasana yang menarik kat tasik kat subang jaya..tapi masa tengah syok tengok permandangan kat luar KTM nampak la satu struktur kilang yang manyakitkan mata memandang kat setia jasa ..kat malaysia yang dikatakan negara islam yang bertamadun islam hadhari ada kilang arak yang terbesar kat Asia Tenggara ...dahsyat tul malaysia..agak2 la nak buat kilang besar camtu...teringat kat salah satu tazkirah pengerusi BADAR pernah cerita pasal infrastruktur bangunan tu..kat dalam tu ada high security untuk keselamatan,ada surau untuk kebajikan pekerja dia..bagusnya la majikan dia..berTANGGUNG JAWAB kat pekerja dia..pekerja dia lagi la bijak,buat arak pastu gi semayang bila masuk waktu...ni ke negara islam yang diperkatakan kononnya..ana bukan bercakap atas dasar politik tapi atas dasar rakyat malaysia yang beragama islam..memang zaman sekarang ni pelik sangat la...,cuti ni ana dapat tugasan la pulak kena cari fahaman2 daripada luar dan antara yang menariknya ada artikel yang ana baca pasal fifa 2010 dan filem avatar ada unsur illuminati..macam menarik gak tugasan ni...

apa yang ana melalut ni...sebenarnya ana nak cakap pasal bahasa arab..pernah ana berbual ngan beberapa budak (insyaALLAH bukan budak TAHAP ) apsal macam tak semangat je bila skor kurang skit dalam ba..pelik gak rasenyer..dia cakap bahasa arab ni susah sanagt tak leh nak blah la dengan bahasa arab..kalau tengok dari percakapan dia pun kita dah tau sebaba apa takleh skor pasal first glance dia pun cakap yang bahasa arab nio susah..ana dulu pun camtu gak dlm subjek bio..ana tak minat sangat bio pasal cita2 ana pun tak related pun dengan bio..jadi ana anggap bio tak penting la dalam hidup ana...jadi belajar pun ala kadar je dan periksa mac dapat la c ..tu pun dah nak pergi pangkat d...suatu hari ada sorang abang ni certa pasal imam nawawi yangtak sukakan ilmu mantik ke ilmu falak tak pasti ..ilmu falak ni macam ilmu yang aristotle,plato belajar tu la ataupun dikenali sebagai ilmu falsafah..imam nawawi tak suka ilmu ni pasal ilmu ni jenis muktazilah atau dikenali sbg liberal...suatu hari dia ada dengar 2 pemuda yang bincang pasal ilmu ni dan imam nawawi ke imam apa ek...tak berapa ingat la...dan dia ada terdenagr skit cara golongan ni berhujah..suatu hari tempat tu didatangi golongan atheis..........panjang la cerita dia..lain kali la cerita..natijahnya..semua ilmu adalah penting dalam kehidupan kita..ada orang cakap bahasa arab bukan penting pun kalau fail arab boleh jadi engineer,doktor gak...kepala hotak dia tak penting...(macam kasar je ayat..) ustaz ana sangat marah kepada orang yang tak suka bahasa arab..ada sekali tu dia tanya kat sorang ni minat tak bahasa arab..budak ni cakap tak minat , dia minat bahasa inggeris pastu ustaz ana ni ada la cakap anta lebih minat bahasa orang kafir dari bahasa para nabi..dengan nada agak terkejut jugak la...saper cakap bahasa arab tak penting....macam mana antum nak dapat khusyuk solat kalau maksud bacaan pun tak tau melainkan antum memang tak nak khusyuk dalam solat...ada ke dalam antum bersolat antum akan baca dlm bahasa malaysia,inggeris,urdu atau pun lain lain...kalau baca dalam bahasa lain confirm tak sah solat takpun antum ada hujah dengan mazhab baru pasal ni...ada guarauan daripda sorang abang ni kat ana..kalau anta fail bahasa arab periksa ni, alamat tak masuk syurga la anta pasal takleh cakap arab...ahli syurga sumer cakap arab takkan anta nak cakap melayu kot...gurauan yang santai tapi dalam maksud nya..ana sanagt hormat ustaz sheikh pasal dia sangat memelihara bahasa arab dalam hidupnya..moga hidup ustaz diberkati dan tergolong bersama ahli syurga..ada pepatah arab cakap taiisyu al-ilmu bil isti'mal....maksudnya kat sini takkan belajar saje tapi tak amalkan langsung apa yang dibuat..ada kisah pasal abang ipar ustaz sheikh ni dia pergi haji dan solat kat masjidil haram...masa dia tengah solat berimamkan wahabi...imam tu menagis masa tengah semayang..pastu dia dengar jemaah sebelah dia pun teresak-esak....pastu besoknya dia semayang lagi kat situ..imam mekah ni semayang lagi dan menangis ...pastu dia fikir apsal la dia takleh nak menangis semayang tu..dah la bayar mahal-mahal nak gi haji tapi takleh feeling dalam ibadat dia...tak lain dan tak bukan sebab dia tak faham la apa yang imam tu baca dalam solat...dan dia rasa tak puas la haji yang dia buat tu pasl takleh hayati...tidak dapat tidak bahasa arab amat dekat dengan jiwa kita..hari2 ;kita cakap arab dalam semayang kita tapi berapa ramai yang faham makusd yang dia baca..apa yang kita perlu buat untuk kuasai minat bahasa arab...kena la usaha untuk minat.....dah la kot tulis artikel ni dah nak mauk waktu maghrib dah ni...al-ilmu la yu'lam bihi la yanfaau syaian..segala silap harap dimaafkan segalanya datang dari Allah...
Back to top Go down
View user profile
 
kenapa tak minat bahasa arab????
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Life of TAHAP :: Berita Pimpinan :: Tazkirah-
Jump to: