Life of TAHAP

Laman rasmi Pimpinan SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang, Jerantut.
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM DIUCAPKAN UNTUK SEMUA PELAJAR SMKA TAHAP KHUSUSNYA KEPADA PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHAP...BERSAMALAH KITA MENYEMARAKKAN BIAH SOLEHAH INSYAALLAH..
KEPADA SELURUH PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHP YANG SUDAH MENCAPAI STATUS PELAJAR TINGKATAN 5 ANDA DIMINTA UNTUK MENDAFTAR TERUS KEPADA LAMAN RASMI BATCH IAITU DI http://batchtahap27.ning.com/
http://lifeinislam.sosblog.com
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
iluvislam
iluvislam
Kalender
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 22 on Tue Jun 08, 2010 4:28 pm
Latest topics
» Maka AKUlah AKU..dan kamu?
Wed Jan 11, 2012 7:12 pm by MOTIVATOR

» KOREAAAA!!!!
Fri Sep 30, 2011 11:39 pm by nur

» Reminiscence
Tue Aug 09, 2011 5:30 pm by nur

» X-TAHAP 2011...
Tue May 03, 2011 8:01 pm by Zainul Muhammad

» AlFatihah - AlBaqoroh, ayat 24 (Saad Al-Ghamdi)...
Wed Dec 29, 2010 9:28 am by Zainul Muhammad

» Life Of Tahap da tak meriah cam dulu...
Mon Dec 20, 2010 5:47 pm by HambaAllahYangHinaLagiKej

» KENAPA TAHAP TAK seMERIAH dulu?????????
Mon Dec 13, 2010 4:05 pm by Guest

» AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI PAI 2010
Sat Oct 30, 2010 12:01 am by fiza

» CINTA MERUBAH SEGALANYA
Fri Oct 15, 2010 8:49 am by allisa dania

chat

Share | 
 

 CIRI-CIRI PIMPINAN........

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
MOTIVATOR
Admin


Male Posts : 30
Reputation : 0
Join date : 17/10/2009
Location : ADMINISTRATORS

PostSubject: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 17, 2009 6:16 pm

PADA PENDAPAT ANTUM kan....APAKAH CIRI-CIRI YANG MESTI ADER PADA SEORANG PEMIMPIN?? terutamanya di peringkat kita ini...
Back to top Go down
View user profile
Aizat



Male Posts : 154
Age : 20
Birthday : 27/05/1996
Reputation : 0
Join date : 20/11/2009
Location : jerantut

PostSubject: ???   Sun Nov 22, 2009 9:00 pm

ana rse sorang p'mimpin mzti de ksbrn n mnsihati owg len ngn bek...k..tq.. Smile
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Sun Nov 22, 2009 9:16 pm

Ciri-ciri Kepimpinan Islam



"Setiap kamu adalah gembala (pemimpin), dan setiap kamu bertanggungjawab terhadap rakyatnya" Hadis riwayat al-Bukhari

berdasarkan hadis diatas, sebenarnya memberi gambaran kepada kita, Rasulullah s.a.w mengingatkan kepada kita bahawasanya setiap daripada kita adalah pemimpin, dan pasti akan dipertanggungjawab dan dipersoalkan oleh Alah s.w.t diakhirat kelak tentang apa yang telah kita pimpin. Tidak kira sama apa yang kita pimpin adalah sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara atau peringkat.

Untuk menjadi pemimpin Islam yang cemerlang dan diredhoi Allah s.w.t, kita mestilah menerapkan diri kita dengan akhlaq-akhlaq berikut :

1 - Ikhlas kerana Allah s.w.t - hendaklah sentiasa bersihkan diri daripada sifat riya', 'ujub, cintakan pangkat dan mengharapkan sanjungan.

2 -Fikiran cergas, bijaksana, memperluas pengalaman dan pengetahuan, cepat memahami masalah, tidak pelupa, tidak buntu fikiran waktu marah dan gawat.

3 - Tenang, tidak pemarah, bertimbang rasa dan pengasih.

4 - Lemah lembut.

"Bahawasanya Allah itu lemah-lembut, sukakan kepada lemah-lembut, dan memberi melalui lemah lembut apa yang tidak memberi melalui kekerasan dan melalui apa jua selain daripadanya"

5- Berani, tidak penakut, tidak gopoh dan bermaruah. Sebaik-baik berani ialah yang berterus terang pada hak dan menyembunyikan rahsia, mengakui kesalahan dan insaf pada diri sendiri.


6- Bercakap benar dalam semua keadaan.

"cukuplah seorang itu berbohnong apabila ia bercerita dengan semua yang dia dengar"

7 - Tawadu' dan merendah diri terhadap orang-orang mu'min.

"Dan rendahkanlah diri kamu kepada pengikut-pengikut kamu dan kepada orang yang-orang mukmin" (As-Syura : 215)

"....merendah diri kepada orang beriman dan memuliakan diri terhadap orang-orang kafir..."
(al-Maidah : 54)

8 - bersifat pemaaf, menyembunyikan kemarahan dan berbuat baik kepada pesalah.

".....dan orang-orang yang menyembunyikan kemarahannya dan memafkan kesalahan-kesalahan manusia dan Allah sukakan kepada orang yang bersifat ihsan dan memberi maaf"
(ali-Imran : 134)

9 - Tunai janji. sifat terpuji yang menjadi ukuran kepada kejujurannya, yang membuahkan keceriaan orang ramai dan pengikut disamping mnimbulkan kerjasama dan puas hati. Sebaliknya jika tidak menepati janji akan menimbulkan syak wasangka dan kecuaian dan kehampaan pengikut.

10 - Sabar yang tinggi

"Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah dan pertahankanlah dengan kesabaran dan tetaplah dipengkalan dan bertaqwalah kepada Allah mudah-mudahan kamu berjaya" (Ali-Imran :200)

"Wahai orang-orang beriman minta pertolongan dengan sabar dan mengerjakan solat, bahawasanya Alah bersama orang yang sabar"
(al-Baqarah : 153)

11- Bersih daripada menjaga kepentingan diri dan bersifat murah hati

12 - wara' dan Zuhud

13 - Bersiafat adil dan Insaf

14- Menjaga agama dan batas-batasnya

15- Memelihara perpaduan

16 - Tegas dan sentiasa bertawakal kepada Allah s.w.t

17 - Bersederhana dan berpatutan dalam urusan mahupun membuat keputusan

18 - Tetap diatas kebenaran

19 - Jauh daripada bangga dengan kejayaan dan tidak memuji diri

20 - Sentiasa berwaspada. mampu menyelamatkan sesorang daripada perasaan kurang yakin dan terlalu yakin.

....dan banyak lagi akhlaq-akhlaq lain (tidak disebut disini) yang patut ada pada diri sesorang yang bergelar pemimpin. seperti sntiasa bermanis muka, menjauhi perbuatan bidaah dan syubhah, menjaga perbuatan atau amalan sunnat dan sebagainya.

Ianya bagi memastikan sesiapa sahaja yang kita pimpin termasuklah diri kita sendiri mendapat Rahmat dan Keberkatan daripada Allah s.w.t. Kerana boleh jadi, kesan daripada akhlaq-akhlaq ini kita abaikan, menyebabkan kebencanaan dan keroasakan berlaku pada diri kita dan pada pengikut-pengikut kita, kerana ianya mungkin adalah kafarah daripada Allah s.w.t atas kesalahan atau dosa-dosa yang telah kita lakukan kita. wallahualam.
Back to top Go down
hasan fikri
Admin


Male Posts : 121
Age : 23
Birthday : 12/03/1993
Reputation : 0
Join date : 18/11/2009
Location : BuRnToWn

PostSubject: bkn men la bobroy tu...   Mon Nov 23, 2009 12:53 am

hmm...
pegang pd tali ALLAH..bertakwa..berilmu..beramal...
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Mon Nov 23, 2009 8:02 am

emmm...
yela....
Back to top Go down
Aizat



Male Posts : 154
Age : 20
Birthday : 27/05/1996
Reputation : 0
Join date : 20/11/2009
Location : jerantut

PostSubject: k   Mon Nov 23, 2009 12:30 pm

loh....bnyk rpenye cri2 sorng p'mimpin.....ana x taw pon..!! Shocked
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Mon Nov 23, 2009 3:31 pm

hei.....
tengok la spe yg tlih.....
don't jugde a book by it's cover....
len kali lantik la ak jdi KU....
hahahaha...
Back to top Go down
Aizat



Male Posts : 154
Age : 20
Birthday : 27/05/1996
Reputation : 0
Join date : 20/11/2009
Location : jerantut

PostSubject: ???   Tue Nov 24, 2009 11:38 am

ni anta cri dlm bku ker pikir sndri confused
Back to top Go down
View user profile
hasan fikri
Admin


Male Posts : 121
Age : 23
Birthday : 12/03/1993
Reputation : 0
Join date : 18/11/2009
Location : BuRnToWn

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 24, 2009 12:59 pm

btol tu...
da la petik je ntah mne2 pstu ngaku dye tulih,...
trok gle..
huh
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 24, 2009 2:06 pm

hei.....molek cket.....
tau la kp dan pai.....banyak ilmu.......jgan pndag owg lean dgn sblh mte.....
walaupon ak nie hanya plajar biasa.....
tpi ak pandai berkata2........
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 24, 2009 3:48 pm

bg ana pemimpin mestilah org yg bek,brilmu,bertaqwa
adil dan saksama..xplih kasih..
yg penting xzalim...hehe
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 24, 2009 7:27 pm

hahaha....btol 2.........
bkn mcm abg *****........
jahat sngat smpei pkol budok....
hahahaha
Back to top Go down
hasan fikri
Admin


Male Posts : 121
Age : 23
Birthday : 12/03/1993
Reputation : 0
Join date : 18/11/2009
Location : BuRnToWn

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 24, 2009 8:19 pm

seb bek la ko kt jrantot bobroy....
kalo la kt dpn aku....
@
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Tue Nov 24, 2009 8:35 pm

klo ko dpan ak pon ko ingatak tkot la...
jmpe la kt skool nanti.....
hahahaha....
Back to top Go down
amalina



Female Posts : 12
Age : 22
Birthday : 14/03/1994
Reputation : 0
Join date : 22/11/2009
Location : MENTAKAB

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Wed Nov 25, 2009 4:11 pm

lancang oak berkate2 bobroy...
x tgk kiri kanan...
ngutk org jer lbh..
ngalahkn org pompuan..
org pompuan x gitu
Back to top Go down
View user profile
hasan fikri
Admin


Male Posts : 121
Age : 23
Birthday : 12/03/1993
Reputation : 0
Join date : 18/11/2009
Location : BuRnToWn

PostSubject: hahaha   Wed Nov 25, 2009 4:13 pm

amek ko setepek lg!!
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Wed Nov 25, 2009 4:47 pm

eh hasan.....
ko xpueh ati pe agi.......
jge ko..... Mad





ko pon stu amalina.......
molek cket berkata2 tu.....
nanti dpat makan cili ngan aku.... Suspect
Back to top Go down
Aizat



Male Posts : 154
Age : 20
Birthday : 27/05/1996
Reputation : 0
Join date : 20/11/2009
Location : jerantut

PostSubject: who's that   Wed Nov 25, 2009 8:36 pm

eh...2 amalina dangdut eh...he3 sori gurau jer..lalalala lol!
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Wed Nov 25, 2009 9:22 pm

mmg pon.......
hahahahha.....pndai die bergolek.....
eh....bergelek...
hahaha...
Back to top Go down
Zainul Muhammad



Male jawatan : ڤوستكاون
Posts : 85
Age : 23
Birthday : 24/01/1993
Reputation : 0
Join date : 21/11/2009
Location : منتاكب ڤاحڠ

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Wed Nov 25, 2009 10:26 pm

ape korg ngarot ni?
tajuk ciri2 pimpinan...
xde isi pnting pown...
Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile http://zainulmuhammad.blogspot.com/
amalina



Female Posts : 12
Age : 22
Birthday : 14/03/1994
Reputation : 0
Join date : 22/11/2009
Location : MENTAKAB

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Thu Nov 26, 2009 12:32 am

si boroi jgn ngutk org lain leh x..
satu lg aizat oak tue kecik agie..
sopan ckit ngn org tua..
Back to top Go down
View user profile
atashi_ika96



Female Posts : 69
Age : 20
Birthday : 07/06/1996
Reputation : 0
Join date : 26/11/2009
Location : korea..

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Thu Nov 26, 2009 10:09 pm

aizat tu dlm klas diam je..
kat cni laen..
aktif gak ea...
huhu..
xsgke lak.. What a Face
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Thu Nov 26, 2009 11:26 pm

aizat kat cni mulut celupar...xsgke tol sy..sy igtkn dy bek..diam2 ubi brisi...kecewe dgn aizat...
Back to top Go down
MOTIVATOR
Admin


Male Posts : 30
Reputation : 0
Join date : 17/10/2009
Location : ADMINISTRATORS

PostSubject: ingatan..   Fri Nov 27, 2009 12:01 am

SAYA AMAT BERTEGAS JIKA ANDA SEMUA TIDAK MEMATUHI ETIKA DALAM LAMAN INI...
BOBROY DAN MUHAMMAD AIZAT..LEBIH BAIK ANDA BERUBAH SEBELOM PIHAK LOT MENGAMBIL TINDAKAN...ANDA MUNGKIN AKAN KENE CAMPAK KLUAR!!
Back to top Go down
View user profile
rasyidah



Female Posts : 3
Age : 24
Birthday : 20/05/1992
Reputation : 0
Join date : 26/11/2009
Location : Kuala Lepih

PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Fri Nov 27, 2009 1:11 pm

mat nye la deme ni gaduh2....mcm mana islam tu nk dipndg elok klu sama sndiri pun gaduh (walaupun dianggap small matter)...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: CIRI-CIRI PIMPINAN........   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
CIRI-CIRI PIMPINAN........
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Life of TAHAP :: Berita Pimpinan :: Permasalahan Pimpinan-
Jump to: