Life of TAHAP

Laman rasmi Pimpinan SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang, Jerantut.
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM DIUCAPKAN UNTUK SEMUA PELAJAR SMKA TAHAP KHUSUSNYA KEPADA PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHAP...BERSAMALAH KITA MENYEMARAKKAN BIAH SOLEHAH INSYAALLAH..
KEPADA SELURUH PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHP YANG SUDAH MENCAPAI STATUS PELAJAR TINGKATAN 5 ANDA DIMINTA UNTUK MENDAFTAR TERUS KEPADA LAMAN RASMI BATCH IAITU DI http://batchtahap27.ning.com/
http://lifeinislam.sosblog.com
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
iluvislam
iluvislam
Kalender
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 22 on Tue Jun 08, 2010 4:28 pm
Latest topics
» Maka AKUlah AKU..dan kamu?
Wed Jan 11, 2012 7:12 pm by MOTIVATOR

» KOREAAAA!!!!
Fri Sep 30, 2011 11:39 pm by nur

» Reminiscence
Tue Aug 09, 2011 5:30 pm by nur

» X-TAHAP 2011...
Tue May 03, 2011 8:01 pm by Zainul Muhammad

» AlFatihah - AlBaqoroh, ayat 24 (Saad Al-Ghamdi)...
Wed Dec 29, 2010 9:28 am by Zainul Muhammad

» Life Of Tahap da tak meriah cam dulu...
Mon Dec 20, 2010 5:47 pm by HambaAllahYangHinaLagiKej

» KENAPA TAHAP TAK seMERIAH dulu?????????
Mon Dec 13, 2010 4:05 pm by Guest

» AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI PAI 2010
Sat Oct 30, 2010 12:01 am by fiza

» CINTA MERUBAH SEGALANYA
Fri Oct 15, 2010 8:49 am by allisa dania

chat

Share | 
 

 budaya KISAS yang patut dicontohi...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
harakah islamiyyah



Male Posts : 20
Age : 22
Birthday : 12/05/1994
Reputation : 0
Join date : 24/11/2009
Location : fil ardhi

PostSubject: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Sun Mar 14, 2010 12:18 pm

setiap tempat ada budaya tersendiri bagi memastikan/mempastikan (pengetua KISAS cakap camni..) kemajuan sesebuah institusi dan ana rasa mungkin kat TAHAP leh amalkan sikit budaya yang positif bagi menangkis segala unsur2 negatif dalam diri ataupu sebagai kemantapan rohani kita..kadang2 kita kena contohi budaya lain kalau kita nak melakukan suatu evolusi sebab bukan makan masa sehari dua tapi perlukan masa yang panjang nak buat satu evolusi..tapi kalau kita tak mulakan dari sekarang bila lagi suatu perubahan akan bermula kerana kejayaan bermula daripda langkah pertama...antara budaya KISAS yang ana tau la setakat ni..

1- AMALAN MEMBERI SALAM..

amalan ni dah jadi budaya bagi warga KISAS..nak cakap amalan bagi salam kat TAHAP pun amalkan jugak kan,siap kita bagi salam kat cikgu2 lagi...tapi berapa ramai senior yang bagi salam kat junior kat TAHAP...kita buat la anjakan paradigma skit..sayangi yang muda dan hormati yang lebih tua..bukan susah pun kita nak bagi salam kat junior2 tapi keegoaan kita je yang jadi faktornya..takyah la nak fikir kita dah lama duk kat skul tu kita takyah bagi salam kat budak baru..kalau kat KISAS sedangkan budak f6 pun bagi salam kat budak2 baru masuk situ..mula2 ana pergi sana ana ingat diaorang hipokrit je kot skit bagi salam tiap kali jumpa..pengetua dia suruh ke..tapi sebenarnya tu la amalan kat sana..amalan saling hormat menhormati..lagipun bila kita sebut assalamualaikum pun kita dah dapat sepuluh kebaikan..jadi,apa yang ruginyer..lagipun kita boleh eratkan ukhwah dan tundukkan keegoaan kita skit..

2-AL-MATHURAT

cuba2 la amalkan mathurat sepanjang hari sebagai pendinding jiwa daripada buat perkara lagho dan lalai sepanjang hari..kalau tak buat secara berjemaah pun buat sorang2 pun jadi la..moga dapat manfaat di pagi dan petang hari..bukan lama sangat pun nak baca mathurat..dalam 10-15 minit je..kalau nak cakap tak sempat mustahil sangat la pasal budak KISAS leh baca lepas subuh ngan asar..sempat sangat lepas subuh,lepas mathurat sempat gi makan dan pergi skul pukul 7 pagi..daripada kita buat benda2 lalai macam tidur lepas subuh baik baca mathurat bukan elok sangat tidur lepas subuh..sebnarnya banyak manfaat yang boleh kita dapat dari mathurat ni...

3-USRAH PEMBIMBING DIRI

kita hidup kat asrama bukan keseorangan dan kita perlukan sokongan antara satu sama lain..usrah kat sana best sangat pasal kita berkongsi antara satu sama lain..semua orang akan bercakap dan bukan hanya naqib yang bercerita dalamusrah tu (tapi naqib mestila cakap lebih skit..)..kalau kat sana usrah dia setiap hujung minggu hari jumaat lepas isyak..lepas makan supper wat la usrah dari 9.30 sampai kul berapa 10.30 camtu la kalau tak silap..best sangat usrah masa tu..aritu ada sorang abang syeikh (gelaran dia) ni dia cerita pasal wahabi dari sudut sejarah dan pengamalan dia..sebenarnya fahaman wahabi ni bukan suatu fahamana yang sesat tapi...malas la nak cerita panjang sangat..tak semestinya usrah tu suatu yang formal..buat je la mana pun..ada kumpulan yang buat kat dorm diaorang usrah tu..buat secara santai je..

4-LIQA' AL-MULK..

sama-sama hidupkan sunnah rasulullah di akhir zaman ni..kita amalkan al-mulk bagi terlepas dari seksaan azab kubur..sama2 bagi support kita amalkan bersama2 dapat hidup dalam suasan islamiyah dan bukan hanya junior saje yang baca al-mulk lepas prep..malas nak hurai panjang2 la..fikir2kan sendiri je la..liqa' tu ana pun tak tau apa maksud dia..cuba la rujuk kamus bahasa arab..kalau tak silap ana perjumpaan kot..pasal kat sana banyak liqa' ,ada liqa' floor,liqa' muhasabah,liqa' pintu (ana tak tau apa camner ni..tak pernah buat..), liqa' gelap (bagi kesalahan hardcore punya ...tapi tak berapa dengar cerita pun..liqa'zaman dulu kot pasal sekarang ni takder pun..)

5-JANGAN TERUS HUKUM

kita fikirkan perasaan orang lain la..jangan fikir nafsu kita je..tak payah terus hukum orang tu kalau dia buat buat kesalahan..bukan maksud takleh hukum tapi jangan la berlandaskan hawa nafsu kita dan perasaan marah kita..kalau kat sana kalau lambat baca tahsin al-quran (program memperbaiki bacaan pada setiap petang sebelum maghrib )..takde la teruk sangat denda dia..mula2 kena kumpul kat belakang dulu saper2 yang lewat pastu duk sana baca quran..pastu abang tu tanya la apsal lewat..pastu keluar la macam2 alasan..pastu abang tu bagi la denda atau dikenali sebagai maqabah kalau tak silap..denda dia kena bagi tazkirah ataupun bangun awal subuh besok kena azan subuh..

sebagai konklusi..sebuah budaya bukan diamalkan sehari dua terus jadi..tapi ambil masa mungkin bertahun nak bentuk suatu evolusi budaya..tapi yang penting kena la istiqamah dalam sesuatu permbaharuan..journal ni sekadar ingin menyambung amanat fitri yang nak mengetahui budaya KISAS supaya dapat diamalkan di TAHAP..tapi sayang betul la..dia dah ke maahad plak...sekadar itu saja dan salam ukhwah dari bumi waqafan..
Back to top Go down
View user profile
..



Male Posts : 6
Age : 22
Birthday : 14/03/1994
Reputation : 0
Join date : 23/01/2010
Location : aaa

PostSubject: terima kasih   Sun Mar 14, 2010 12:37 pm

terima kasih atas perkongsian anta.
walauapapun afif... kabel kita utk berkongsi berkenaan nilai2 positif sekolah lain makin dpt diperluaskan. silent
Back to top Go down
View user profile
harakah islamiyyah



Male Posts : 20
Age : 22
Birthday : 12/05/1994
Reputation : 0
Join date : 24/11/2009
Location : fil ardhi

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Sun Mar 14, 2010 1:09 pm

inysaALLAH raja tahap...apa cer lepas ni..anta nak pakai nama raja tahap lagi ke..ke nak tukar ke raja maahad plak lepas ni...
Back to top Go down
View user profile
tengku aizat



Male Posts : 68
Age : 22
Birthday : 02/03/1994
Reputation : 0
Join date : 16/11/2009
Location : Raub

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Mon Mar 15, 2010 8:49 pm

rajatahap,kalau dah kat sana krang,jngan lupe
ktorang kat sini tau...
kalau bleh,buat mcam saudra afif 2.....

kalau ada cadangan pape untk baik pulih TAHAP,

kngsi-kngsilah yer........

keep in touch k....
we here will always miss u...
lol! lol! lol! lol! lol! lol!

_________________
تغكو عيزت حارث
Back to top Go down
View user profile
Kadoya Tsukasa



Male Posts : 33
Age : 22
Birthday : 04/03/1994
Reputation : 1
Join date : 19/02/2010
Location : rider world

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Tue Mar 16, 2010 12:58 am

ahh!!!
karut je.....

cbe pk bik kita semakin bek puli,semakin tambah program...x ke srabut tu?

yg sedia ada pun x dapat nak amal!!!!


baik pulih yang sedia ada dulu!!!
Back to top Go down
View user profile
tok arab



Male Posts : 21
Age : 21
Birthday : 02/03/1995
Reputation : 0
Join date : 14/02/2010
Location : kuala lumpur

PostSubject: masya Allah   Sat Mar 20, 2010 10:49 am

pertamanya, ana kagum dengan Ahmad Afiif...
Fitri pun same, jangan lupe ye kat Tok Arab,
ana simpan lagi kiriman tempoh hari...

wa begitu hebat transformasinya,
benarlah kata ustaz Hairul
"perpindahan itu kadangkala dapat merubah seseorang kearah
positif... drpd senyap kepada aktif dan progresif...

alhamdulillah... Kisas memang terbaik drpd sudut akademik
dan pengamalan Islam tp tak dapat dinafikan Tahap jugak
banyak memberi sumbangan dalam membentuk jiwa
pada tempoh kritikal <13 tahun - 15 tahun>
kirenye tahap itu sebagai Foundation/Asasi <bahase bdak U>
dan Kisas tue sbagai satu destinasi terbaik slpas PMR...
kalo nk stay Tahap pun bagus jek.... Ikutlah selera masing2...
yang pastinya rezeki memang dah ditetapkan untuk masing2....

Tindakan menghalang sahabat2 laen untuk pindah,
bagi ana, adalah tindakan orang yang berfikiran sempit,

walau ana pun pernah seketika macam tue,
tp ana sedar hakikatnya memang macam tuh,
setiap orang mempunyai prinsip dan pegangan hidup
tersendiri... doakan je la diorang berjaya, nie nak ugut2 orang
tak tentu pasal.... pehal???


Kalo nak jadi pemimpin hebat,
menghormati pandangan dan prinsip orang laen adalah
suatu yang sangat penting, nie tak belum ape2 lagi dah
nak tolak, timbang dulu.... kot ye pun takot orang laen
take over tempat enta,
Tolaklah dengan penuh hormat setelah ditimbang,
alquran mengajar kita:...maaf ana lupa ayatnye, tapi mafhumnya:
APABILA KAMU DIBERI PENGHORMATAN, MAKA HENDAKLAH KAMU
MENJAWAB <PENGHORMATAN> ITU DENGAN BAIK ATAU LEBIH BAIK
DARIPADANYA:
atau contoh senang faham:
Assalamualaikum....jawabnye wa'alaikumussalam....
kalo nk lebih baik jawablah dengan... wa'alaikumussalam Warahmatullah
Wabarakatuh..... itulah sebaiknya...
Wallahu'alam.....
Doa ana selalu buat enta berdua dan x lupa buat Zulhusni.....
Insya Allah.....
Back to top Go down
View user profile
tok arab



Male Posts : 21
Age : 21
Birthday : 02/03/1995
Reputation : 0
Join date : 14/02/2010
Location : kuala lumpur

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Sat Mar 20, 2010 10:58 am

tambah sket lagi....
hatta orang yahudi bg Assalamualaikum kat Rasulullah sekalipun,
ape yang Rasulullah jawab???
Allahu Yahdiikum.....<smoga Allah bg Hidayah pd Kamu sume>
dan berhasil, beberapa org yahudi tertarik kpd Islam selepas
dan akhirnya memeluk Islam...
<Indah ajaran Rasulullah, bg sape y berfikir>
-pada diri Rasulullah itu terdapat contoh ikutan teladan yang terbaik,
untuk sesiapa yang mengharapkan pertemuan dengan Allah,
dan kesudahan yang terbaik-
ingat Akhlak juga menjadi kayu ukur keimanan seseorang...
akhlak si hipokrit dan sang Mukminin boleh dibedakan,
Lihat melalui Mata Hati, Bukan Mata Kasar....
Back to top Go down
View user profile
harakah islamiyyah



Male Posts : 20
Age : 22
Birthday : 12/05/1994
Reputation : 0
Join date : 24/11/2009
Location : fil ardhi

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Sat Mar 20, 2010 12:38 pm

nak tambah jugak....sedangkan dalam al-quran sendiri menyatakan dalam al-quran ayat 20 surah al-ankabut bahawasanya berjalanlah kamu di muka bumi dan lihatlah bagaimana Allah menciptakan......sedangkan al-quran sendiri menyatakan bahawa kita perlu lakukan suatu penghijrahan dan bukan stay kat satu tempat je..kadang2 kena jugak buat perubahan secara holistik dan bukan saja sistemik..macam mana kita nak tahu kelemahan diri kita sedangkan kita duduk kat satu tempat secara kekal dan dapat budaya yang sama je...sekadar memberi pendapat..
Back to top Go down
View user profile
hafiz hafifi



Male jawatan : ketua dema baru
Posts : 199
Age : 22
Birthday : 04/03/1994
Reputation : 38
Join date : 16/11/2009
Location : rider world

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Sun Mar 21, 2010 2:21 pm

hmm.....menarik untuk di join...

but is kind a suspicious theory on that...
i agree with all the dalil and the nas...


but i juz disappointed with da students that.....
runAWAY from tarbiyyah......

_________________
"para pejuang pencari cinta sejati sang bidadari"
"juz a passing through kamen rider"

creation(firework+photoshop+inspiration)+creativity=graphic mastermind
Back to top Go down
View user profile
Kadoya Tsukasa



Male Posts : 33
Age : 22
Birthday : 04/03/1994
Reputation : 1
Join date : 19/02/2010
Location : rider world

PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Sun Mar 21, 2010 3:31 pm

SUBHANALLAH...DUNIA NI LUAS
belajarlah kamu hingga ke negara china...sabda rasulullah
nabi suruh kita belajar jauh2 tambah pengalaman....
sakang meh kita kaji hadiz ni...kenapa negara china?

negara china:1)negara yang bertamadun
2)sntiasa update
3)maju sejak purba kala
4)pemikiran pemimpin mereka hebat(carilah sendiri nape)
5)pelbagai ilmu telah mereka terokai sebelum tamadun lain

bermakna disini....rasulullah suruh kita pergi belajar ke tempat yang lebih baik dari kita
belajar sekarang...don't look back!!!


masalahnya rmai bdak tahap(yang kini x-tahap) kuar ke tempat yang kurang baik.why look back??

*satu benda aku nak cakap..nape ramai yang takut tarbiyyah!!
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: budaya KISAS yang patut dicontohi...   Today at 10:15 pm

Back to top Go down
 
budaya KISAS yang patut dicontohi...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Life of TAHAP :: Berita Pimpinan :: Pimpinan Persatuan Agama Islam-
Jump to: