Life of TAHAP

Laman rasmi Pimpinan SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang, Jerantut.
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM DIUCAPKAN UNTUK SEMUA PELAJAR SMKA TAHAP KHUSUSNYA KEPADA PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHAP...BERSAMALAH KITA MENYEMARAKKAN BIAH SOLEHAH INSYAALLAH..
KEPADA SELURUH PELAYAR LAMAN LIFE OF TAHP YANG SUDAH MENCAPAI STATUS PELAJAR TINGKATAN 5 ANDA DIMINTA UNTUK MENDAFTAR TERUS KEPADA LAMAN RASMI BATCH IAITU DI http://batchtahap27.ning.com/
http://lifeinislam.sosblog.com
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
iluvislam
iluvislam
Kalender
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 22 on Tue Jun 08, 2010 4:28 pm
Latest topics
» Maka AKUlah AKU..dan kamu?
Wed Jan 11, 2012 7:12 pm by MOTIVATOR

» KOREAAAA!!!!
Fri Sep 30, 2011 11:39 pm by nur

» Reminiscence
Tue Aug 09, 2011 5:30 pm by nur

» X-TAHAP 2011...
Tue May 03, 2011 8:01 pm by Zainul Muhammad

» AlFatihah - AlBaqoroh, ayat 24 (Saad Al-Ghamdi)...
Wed Dec 29, 2010 9:28 am by Zainul Muhammad

» Life Of Tahap da tak meriah cam dulu...
Mon Dec 20, 2010 5:47 pm by HambaAllahYangHinaLagiKej

» KENAPA TAHAP TAK seMERIAH dulu?????????
Mon Dec 13, 2010 4:05 pm by Guest

» AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI PAI 2010
Sat Oct 30, 2010 12:01 am by fiza

» CINTA MERUBAH SEGALANYA
Fri Oct 15, 2010 8:49 am by allisa dania

chat

Share | 
 

 kita dah kembali ke zaman jahiliyah..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Aizat



Male Posts : 154
Age : 20
Birthday : 27/05/1996
Reputation : 0
Join date : 20/11/2009
Location : jerantut

PostSubject: kita dah kembali ke zaman jahiliyah..   Sat Jan 23, 2010 11:40 am

Antara kita sedar ataupun x, kita semua pada hari ni dah kembali ke zaman jahiliyyah.Contoh terdekat seperti yang berlaku di negara kita sendiri Malaysia. Agama islam mmg agama rasmi tapi kita takut nak laksanakan hukum islam, kononnya kita ni multi racial.Alasan yg x relevan langsung.Zaman nabi dulu pun ada pelbagai bangsa dan agama jugak.Boleh je hidup dalam pemerintahan islam.

Islam ni perlu diamalkan secara total dlm hidup kita sbg seorang muslim. Bukan sekadar ambil sebahagian yang kita suka dan tinggalkan sebahagian yang tidak kita gemari. Allah dah berfirman dalam Al-Quran :
Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, dan bermaksud memperbezakan antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan: "Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kafir terhadap sebahagian (yang lain)", serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir), merekalah orang-orang yang kafir sebenar-benarnya. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang menghinakan.
(An-Nisaa’ : 150-151)

Islam merupakan satu cara hidup yang sempurna. Bila kita mengatakan mengenai satu cara hidup,ini bermaksud setiap langkah yang kita ambil, setiap tindakan yang kita lakukan, perlu berlandaskan kaedah-kaedah yang dianjurkan dan disyariatkan dalam Islam. contohnya, jika seseorang itu merupakan seorang yang mengamalkan cara hidup berteraskan hedonisme, maka setiap perbuatan yang dilakukan pasti terjurus ke arah mencari hiburan.Macam tu jugak dengan mereka yang mengamalkan cara hidup sekularisme, mereka tidak sekali-kali memandang agama sebagai satu cara hidup, sebaliknya mereka mengasingkan agama dari kehidupan seharian mereka. Namun, hanya ada satu sahaja cara hidup yang sempurna dan diredhai Allah iaitu cara hidup Islam. Firman Allah :

Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu)daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.
(Ali ‘Imran : 85)

Realitinya, umat Islam hari ini dengan jelas dan nyata tidak lagi mengamalkan cara hidup Islam secara sempurna. Kalau difikir-fikirkan balik, selain mengucap dua kalimah syahadah, solat, puasa, zakat dan haji, dan mungkin sebahagian hal-hal keluarga dan perkahwinan, apakah lagi perbezaan cara hidup antara umat Islam hari ini dengan golongan bukan Islam? Logik ke satu cara hidup yang sempurna hanya berbeza dari agama dan cara hidup yang lain hanya dari aspek yang cukup kecil ni je?hakikatnya tak, namun nilah yang berlaku dalam masyarakat. Selesai rukun Islam, belajar serba sedikit rukun Iman, amalkan serba sedikit hukum-hukum Islam, maka lengkaplah Islam mereka. Itulah Islam pada persepsi mereka. Jika benar itulah Islam, jadi dimanakah keindahan Islam yang dicanang-canangkan selama ini?



Sedar x kita hari ni sebenarnya tak lagi mengamalkan cara hidup Islam?

Kita mengaku Islam, tp kita merokok. Adakah Islam membenarkan umatnya merokok?

Kita ber’couple’ dan memandang couple itu perkara normal. Adakah couple itu budaya Islam?

Kita menyambut perayaan-perayaan dengan mengadakan konsert-konsert. Adakah ini yang dikehendaki Islam?

Media-media kita penuh dengan hiburan-hiburan melampau. Akhbar kita ada ruang yang membincangkan isu agama, tapi ruang untuk sport toto tetap ada. Pemuda-pemuda kita hanyut dengan Akademi Fantisia, GangStarz, OIAM, dan macam-macam lagi program yang bertunjang hiburan. Inikah Islam?

Konsert-konsert penuh sesak walaupun harga tiket mahal. Surau-surau lengang pada hal xperlu tiket pun bila nak masuk. Jahil sungguh umat sekarang, sanggup belanja mahal-mahal untuk beli dosa tapi pahala yang percuma xpernah nak di pandang.

Jadi, layakkah kita mengaku bahawa kita adalah umat Islam yang sepatutnya diciptakan sebagai umat yang terbaik yang sentiasa mendorong kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran? Jika sebelum kedatangan Nabi Muhammad s.a.w dahulu kita kenali sebagai zaman jahiliyyah, rasanye zaman sekarang ini keadaanya tidak byk beza dengan keadaan pada masa tu.

Zaman Jahiliyyah, orang sembah berhala. Zaman sekarang orang Islam kata kite sembah Allah. Tapi sejauh mana kita menyembah Allah? Cukupkah sekadar solat? Tp suruhan lain ditinggalkan. Larangan-larangan Allah kita buat. Aurat dibuka sbb nak ikut artis, nak ikut perkembangan semasa, nak up to date la kononnya. Artis melalak kat pentas-pentas, kita ikut melalak kat jalan-jalan. Ustaz berdakwah kat surau-surau, xnak pulak kite dok ikut berdakwah. Sape yang kita sembah sebenarnye ni?Sape yang kita ikut sebenarnye ni?Allah ke bukan?


Zaman Jahiliyyah perempuan-perempuan xde maruah. Dok tayang sume yang ade. Pelacuran dan zina berleluasa. Zaman sekarang zina dah makin banyak. Remaja-remaja anggap pergi dating, pegang-pegang tangan, tu sume perkara biase. Kalau tempo atau rentak pemikiran seperti ini x dibendung, x mustahil satu hari nanti, zina yang berlaku depan mata pon kite akan anggap perkara normal. Buka aurat pon da jadi hal biase. X mustahil satu hari nanti orang berbogel pon kite kate tu hak dia.

Zaman Jahiliyyah, dapat bayi perempuan, terus tanam hidup-hidup, nak jage status keluarga katanye. Zaman sekarang, orang buang bayi dah makin banyak. Nak cover malu katanye.

Zaman jahiyyah dulu riba’berleluasa. Apa beza dengan keadaan hari ini? Bank-bank semua pon mengamalkan riba’. Umat Islam pon banyak melabur dalam bidang yang melibatkan riba’.

Banyak lagi contoh-contoh yang kita semua boleh fikirkan yang mampu menjadi satu indikator bahawa hidup kita zaman sekarang sebenarnye tidak jauh beza dengan zaman sebelum kedatangan Nabi. Jadi apakah peranan kita untuk memulihkan masalah umat hari ini??? Fikirkanlah wahai sahabat seagamaku..Bangkitlah wahai umat islam semua..Keluar dari zon yang selesa ni..kiamat semakin dekat..masih ada masa untuk kita berubah..
Back to top Go down
View user profile
saze@_one



Male Posts : 51
Age : 20
Birthday : 30/03/1996
Reputation : 0
Join date : 12/01/2010
Location : b@ND@r Ik@n p@TinG

PostSubject: Re: kita dah kembali ke zaman jahiliyah..   Sat Jan 23, 2010 11:42 am

betul tu kalau nak ikut kan semua benda manusia nak buat
Back to top Go down
View user profile
 
kita dah kembali ke zaman jahiliyah..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Life of TAHAP :: Berita Pimpinan :: Tazkirah-
Jump to: